Mikä on sopiva nettisivujen hinta vuonna 2021?
Vuonna 2021 useimmat yritykset tarvitsevat omat nettisivut, mutta mikä on järkevä nettisivun hinta? Sivut ovat jokseenkin välttämätön investointi, mutta niiden hintataso vaihtelee huomattavasti sivuston laajuudesta, ominaisuuksista ja sisällöstä riippuen. Siksi on tärkeää, että yritys saa räätälöityä itselleen tarpeisiinsa ja budjettiinsa sopivan verkkosivukokonaisuuden.
Tässä artikkelissa kerron mitä sinun tulisi tietää nettisivujen hinnan määräytymisestä ja neuvon sinua sopivanhintaisen kotisivuratkaisun valinnassa.
Nettisivujen hinta määräytyy työn mukaan
Kun ostat yrityksellesi nettisivut, maksat käytännössä sivujen tekijän työajasta. Jos haluat todella yksinkertaisen sivuston, jonka tekijä pystyy rakentamaan yhdessä päivässä, saatat saada sivustosi hyvinkin edullisesti. Mikäli taas tarvitset laajemman sivuston, jossa on enemmän sisältöä ja ominaisuuksia, menee sivujen rakentamiseen selvästi enemmän aikaa mikä nostaa myös projektin hintaa.
Kotisivujen tekijät laskevat asiakkaan tilaamien kotisivujen hinnan sen vaatimien työtuntien mukaan. Silloinkin, jos asiakas ostaa kiinteän hintaisen verkkosivupaketin, paketin hinta on valmiiksi määritetty sen vaatiman työmäärän mukaan. Mitä isomman sivustokokonaisuuden haluat, sitä enemmän joudut siitä myös maksamaan.
Toki työmäärän lisäksi hintaan voi vaikuttaa myös muita seikkoja, ja esimerkiksi eri tekijöiden tuntihinnat saattavat vaihdella keskenään. Työtuntien määrää voi kuitenkin pitää kaikkein tärkeimpänä hinnan määrittäjänä.
Sisältö vaikuttaa hintaan
Kotisivujen tekstisisältöä voi ajatella myyntipuheena, jolla sivujen kävijät ottamaan yhteyttä tai tilaamaan tuotteen tai palvelun. Kun kävijä tulee mille ensimmäistä kertaa jollekin verkkosivulle, hänet pitää saada heti vakuuttuneeksi siitä, että sivulla tarjotaan sitä, mitä hän on etsimässä.
Arviot siitä, kuinka paljon aikaa sivulla on tehdä vaikutus kävijään vaihtelevat, mutta joka tapauksessa puhutaan korkeintaan joistain kymmenistä sekunneista. Jos kävijä ei tuohon mennessä ole kiinnostunut sivustosta, hän lähtee pois ja kääntyy mieluummin kilpailijoiden puoleen.
Myös hakukoneet arvostavat kattavia sisältöjä, ja tarjoavat hakutuloksissa mieluusti sivuja, joilla kerrotaan hakijan etsimästä aiheesta kattavasti. Senkin takia sisältöihin on tärkeää panostaa.
Hyvien sisältöjen kirjoittamiseen vaaditaan aikaa ja osaamista. Jos oma aikasi ei riitä tekstien kirjoittamiseen, tai sinusta tuntuu ettet osaa itse tehdä riittävän kiinnostavia tekstejä, kannattaa tekstit tilata sisällöntuotannon ammattilaiselta.
Myös sisällöntuotantoon tarvittavat työtunnit nostavat kotisivujesi kokonaishintaa. Sisällöntuotantoon vaaditaan sitä enemmän tunteja, mitä laajemmat tekstit tarvitset sivuillesi ja mitä enemmän sivuillesi tulee erillisiä alasivuja, joille tekstejä täytyy kirjoittaa. Jos palveluihisi liittyy monimutkaisia lakiteknisiä tai muita yksityiskohtia, tekstien muotoiluun ja hiomiseen on varattava luultavasti vielä hieman lisäaikaa.
Voinko jotenkin alentaa nettisivun hintaa?
Koska nettisivujesi hinta määräytyy pitkälti työmäärän mukaan, saatat hyvinkin pystyä alentamaan verkkosivukokonaisuuden hintaa tekemällä itse ne asiat, jotka pystyt. Sivuston teknisen toteutuksen kohdalla tämä ei yleensä ole mahdollista, mutta esimerkiksi sivuston tekstisisältöjä yrittäjät voivat usein tehdä itsekin.
Hyvä tapa vähentää sivuihin tarvittavan sisällöntuotannon määrää on kirjoittaa itse ns. raakaversio teksteistä, jonka sisällöntuottaja sitten editoi myyväksi ja houkuttelevaksi. Tällaiseen editointiin vaaditaan paljon vähemmän aikaa kuin aivan uuden tekstin kirjoittamiseen, sillä uusia tekstejä kirjoittava sisällöntuottaja joutuu yleensä käyttämään osan sisällöntuotannon työajasta tiedonhakuun alastasi, jotta tekstit antavat asiantuntevan kuvan yrityksestäsi. Jos itse kirjoittamassasi tekstin raakaversiossa on jo kaikki tämä tarvittava tieto mukana, sisällöntuottaja voi omistaa kaikki työtunnit tekstin kiinnostavuuden, tyylin ja kirjoitusasun hiomiseen.
Yritä olla realistinen arvioidessasi mitä pystyt tai ehdit tekemään verkkosivuprojektissa itse. On esimerkiksi hyvin yleistä, että pienyrittäjät ajattelevat ehtivänsä kirjoittaa sivujensa tekstit itse, mutta projektin edetessä he huomaavatkin ennen pitkää, ettei heidän aikansa riitäkään tekstien tuottamiseen. Tämä johtaa usein siihen, että nettisivujen valmistuminen viivästyy pitkään, kun tekstejä ei saada sivuille.