Verkkokaupan hakukoneoptimointi – Vältä nämä 9 virhettä

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on prosessi, jossa verkkosivustoja optimoidaan hakukoneita, eli Suomessa pääasiassa Googlea varten. Siihen kuuluvat esimerkiksi avainsanojen valinta, sivun otsikot, metakuvaukset ja muut elementit, jotka auttavat ihmisiä löytämään yrityksesi, kun he kirjoittavat Googleen asiaankuuluvia ja yritykseesi liittyviä avainsanoja.

Tässä on yhdeksän yleistä virhettä, jotka verkkokaupan hakukoneoptimointia tehtäessä kannattaisi välttää. Nämä voivat estää merkittävästi menestymismahdollisuuksiasi.

1. Ei selkeää kuvaa asiakaskunnasta

Sinulla ei ole selkeää käsitystä siitä, mitä asiakkaasi haluavat. Jos et ymmärrä asiakaskuntaasi, miten voit mitenkään palvella heitä? Sinun on tiedettävä tai saatava selville, kuka tai ketkä ovat ihanneasiakkaitasi, ennen kuin alat rakentamaan verkkosivustoasi. Jos verkkosivustosi on jo rakennettu, etkä tiedä tätä, voit toki tässäkin kohtaa sen selvittää – joskin olet jo vähän myöhässä.

2. Liian suuri kilpailu

Yksi virheistä on ylipäänsä lähteä liian kilpaillulle toimialalla verkkokauppiaana. Jos kilpailijoita on tuhansia, ja jos sinulla ei ole jotain ainutlaatuista tarjottavaa, et erotu joukosta. Verkkokauppa, joka ei erotu millään tavalla joukosta, on tuhoontuomittu. Tällöin kilpaillaan yleensä vain hinnalla, jos silläkään. Hinnalla kilpailussa hävitään yleensä isommille verkkokaupoille, jotka voivat ostaa tavarantoimittajilta isompia eriä ja näin he saavat ostettua tuotteet halvemmalla ja samalla jätettyä itsellensä enemmän katetta. Toki jos verkkosivujen perustamisen hinta on matala ja muutkin kustannukset kohtuulliset, voit yrittää kaupan pyörittämistä myös sivutoimisesti. Sivutoimisena verkkokauppiaana voit myös aloittaa ja jos homma lähtee toimimaan paremmin, harkitse päätoimista verkkokauppiasuraa. Päätoimisena verkkokaupan hakukoneoptimointi nousee entistä tärkeämpään rooliin.

3. Käyttäjäkokemuksen laiminlyönti

Keskittyminen avainsanoihin käyttäjäkokemuksen sijaan on yksi yleisistä virheistä, jota verkkokauppiaat tekevät. Ihmiset eivät etsi tuotteita, vaan ratkaisuja ongelmiinsa. He haluavat navigoida verkkokaupassa, jossa asiointi on helppoa, eivätkä vain nähdä tuoteluetteloa.

4. Vanhentuneet SEO-tekniikat

Vanhentuneiden verkkokaupan hakukoneoptimointitekniikoiden käyttö. Hakukoneoptimointi ei ole enää niin yksinkertaista kuin ennen. Uudet algoritmipäivitykset tarkoittavat, että vanhat menetelmät eivät enää toimi. Verkkokaupan hakukoneoptimointi ei ole siis avainsanojen spämmäämistä ja metaotsikoiden ja kuvausten asettamista, kuten monet saattavat ajatella.

5. CTA:n puuttuminen

Verkkokaupan hakukoneoptimointiakin on turha tehdä, jos ei ole selkeää toimintakutsua. Toimintakutsu (Call to Action, CTA) on painike tai linkki, joka kehottaa kävijöitä ryhtymään johonkin toimenpiteeseen. Tämä voi olla uutiskirjeen tilaaminen, ilmaisen e-kirjan lataaminen tai tuotteen ostaminen.

6. Optimoimattomat kuvat

Kuvien optimoimatta jättäminen on verkkokaupan hakukoneoptimointiin katsottaessa yksi pahimmista virheistä. Monista verkkokaupoista tulee aikojen saatossa melko isoja. Mikäli et pienennä kuvia heti niitä kauppaasi laittaessasi, olet ongelmissa myöhemmin. Kuvien korvaamisessa voi olla iso työ. Sitä helpottamaan on toki esim. WordPressillä erilaisia ja hyviäkin lisäosia. Jos et käytä WordPressiä, voi tämä olla myöhemmin toki haastavampaa – alustasta riippuen.

Kuvat ovat yksi tehokkaimmista markkinoijien käytettävissä olevista työkaluista. Varmista, että käytät niitä oikein. Ota siis laadukkaat kuvat, mutta muista myös optimoida ja pienentää ne järkevään webformaattiin.

7. Puutteelliset tuotekuvaukset

Huonot tuotekuvaukset voivat koitua verkkokauppasi kohtaloksi. Kauppiaana sinun tärkein tehtäväsi on yleensä myydä tuotteita. Jos tuotekuvaukset eivät vakuuta tai ovat jopa puutteelliset, monella saattaa jäädä ostos tekemättä. Kaikki eivät välttämättä jaksa kysyä asiakaspalvelusta tai tuesta, millainen materiaali jossain tuottessa esimerkiksi on – vaan he ostavat tuotteen jostain, josta he saavat suoraan kaiken infon ja voivat tehdä ostoksen. Jos myyt tuotteita, varmista, että kuvauksesi ovat selkeitä, mutta silti kuitenkin ytimekkäitä. Sinun tulisi myös antaa yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten tuotetta käytetään.

8. Mobiilioptimoinnin puute

Ei ole mobiilisivustoa saattaa olla myös yksi puute verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Toki tänä päivänä erillisen mobiilisivuston voi helposti korvata yhdellä sivustolla, joka on responsiivinen ja toimii hyvin niin mobiilissa, tabletissa kuin tietokoneellakin. Sivustojen mobiiliversiot ovat yhä suositumpia, kun yhä useammat ihmiset käyttävät internetiä älypuhelimilla ja tableteilla. Suurimmalla osalla maailman sivustoista suurin osuus liikenteestä tulee itseasiassa mobiilin kautta.

9. Blogin puuttuminen

Blogin puuttuminen on yksi verkkokaupan hakukoneoptimoinnin suurimmista puutteista. Se, onko kyseessä blogi vai jotenkin muuten nimetty kirjoitusosio, ei ole merkityksellistä. Tärkeintä on, että verkkokauppias pystyy helposti tuottamaan uutta ja relevanttia sisältöä omalle domainilleen. Verkkokauppiaan tunnistettua uusia optimoitavia hakusanoja, paras tapa on saada näkyvyyttä näille yleensä blogipostausten julkaisu. Blogin pitäminen auttaa sinua vakiinnuttamaan asemasi alasi asiantuntijana.

Samankaltaiset artikkelit